חדשות למשקיע בקזחסטן


שער הטנגה
מאז שקזחסטן עברה לשער חילופין חופשי התרחשו במהלך החודש האחרון תנודות חריגות בשער המטבע עם פיחות של כ-40%. עם זאת, יש לצפות לייזוב מונטארי שיתאים את עצמו לשערים העולמיים. ירידת שער המטבע יוצרת, כמובן, הזדמנויות רכישה של סחורות מקומיות.

פרופיל מדינה

לקזחסטן היסטוריה ארוכה ועשירה. התרבות הנוודית המוקדמת ניכרת כבר באלף הראשון לפני הספירה. אדמות הערבה העשירות רחבות-הידיים נתפשו כבעלות ערך רב, ובמאות המאוחרות יותר פלשו אליהן שבטים נודדים ובראשם אטילה – מנהיג השבטים ההונים, צ'נגיס חאן – שליט המונגולים וטימור הצולע (Tamerlane). אלה כובשים אותן, כל אחד בזמנו, ושולטים באזור. היו אלה שבטים דוברי טורקמנית, שפיתחו דרכי סחר ובתוכם דרך המשי הזורמת ממזרח למערב ודרך הקדרות (Sable Road) המחברת את מרכז קזחסטן אלטיי אל דרום-מערב סיביר. 
האסלאם חזר לאזור והונהג באופן הדרגתי החל מהמאה האחת-עשרה.
רק בסוף המאה החמש-עשרה החלו להיווצר מדינות קזחסטן הראשונות, ונוצר עם קזחי (Kazakh) שהיה מחולק לקבוצות ציבור רחבות שנשלטו בידי החאנים (שליטים). 
ההתפשטות הרוסית הגיעה לאדמות קזחסטן בתחילת המאה השמונה-עשרה. עד שנת 1850 אוחד האזור כולו  עם האימפריה הצארית, ומתיישבים רוסיים החלו להגיע במספרים גדולים.


התקופה הסובייטית הייתה מהקשות לקזחסטן. העידן הסובייטי הביא תרבויות כפייה ורעב נורא, אשר הגיע לשיאו בשנות 1930. בשנת 1936, בעת שקזחסטן הפכה לרפובליקה של ברית-המועצות, נהיו הקזחסטנים האתניים למיעוט ברפובליקה של עצמם. כ- 1.5 מיליון מתו ועשרות אלפים היגרו לתורכיה, לסין, למונגוליה ולארצות אחרות.
 
תחת השלטון הסובייטי, עיקר התפתחותה של קזחסטן היה כבסיס חקלאי ותעשייתי לברית-המועצות, ובשל כך נעשה תיעוש וקולקטיביזציה מסיבית בכל רחבי המדינה. ערים תעשייתיות, מסילות רכבת וכבישים נבנו לאורך הערבות ולרוחבן כשקזחסטן נעשתה לספקית העיקרית של פחם, נפט, גז טבעי, מתכות ברזל ואל-ברזל לברית-המועצות. ייצור חקלאי בקנה מידה גדול החל בשנות 1950 המאוחרות כחלק מתכנית "אדמות בתולות", שייעודה היה להפוך את ברית-המועצות לעצמאית באספקת גרעיני חיטה ובשר.
 
לאחר פירוק ברית-המועצות, בסוף 1991, החלה בקזחסטן תקופה חדשה בהנהגת נורסולטן נזרבאייב (Nursultan Nazarbayev). נזרבאייב הגיע להנהגת המפלגה הקומוניסטית של קזחסטן במארס 1985 ולאחר שזכה בבחירות העממיות הראשונות בדצמבר 1991 שימש כנשיאה הראשון.
 
החוקה החדשה של קזחסטן אומצה באוגוסט 1995.
על פי החוקה, קזחסטן היא רפובליקה עם ממשל נשיאותי. נשיא הרפובליקה הוא ראש המדינה, והוא המחליט על כיווני מדיניות הפנים והחוץ העיקריים. הנשיא נבחר בבחירות ישירות, חשאיות. 
 
מבנה השלטון

הפרלמנט הוא הגוף המחוקק העליון. בפרלמנט יש שני בתי מחוקקים, והוא מורכב מסנאט (39 מושבים) וממג'יליס [Majilis 77 מושבים)]. 
לפי החוקה, הפרלמנט הוא הגוף המייצג, המוסד המחוקק, והוא המוסד המייצג העליון של קזחסטן. 
 
הסנאט כולל 39 סנאטורים, 7 מהם מתמנים על-ידי הנשיא, 32 נבחרים בבחירות כלליות אזוריות – שני נבחרים מכל אחד מ- 14 המחוזות, מהבירה Astana, ומהעיר Almaty, הנחשבות למחוזות. 
 
הבית התחתון: הבחירות לבית התחתון נערכות באמצעות בחירות ישירות, חשאיות וכלליות. הבחירות לסנאט נערכות באמצעות בחירות ישירות וחשאיות. משך כהונת הפרלמנט – 4 שנים.
 
הממשלה היא הרשות המבצעת, והעומד בראשותה הוא ראש הממשלה של רפובליקת קזחסטן. הממשלה אחראית בפני הנשיא על פעולותיה ואחראית בפני הפרלמנט בכל הקשור לאישור תקציב ודרך מימושו וכן בכל שינוי בתכניות הממשלתיות המאושרות. 
 

הבירה העיר Astana היא בירת הרפובליקה של קזחסטן החל מה- 10 בדצמבר 1997. הצגתה הבינלאומית של Astana כבירתה החדשה של קזחסטן נערכה ב- 10 ביוני 1998. העברת הבירה מ-Almaty ל-Astana נעשתה בשל צרכים כלכליים, אקולוגיים וגאוגרפיים.
 
בירתה הראשונה של קזחסטן מאז 1920 הייתה העיר Orenburg (כעת בתחומה של הפדרציה הרוסית). ב- 1925 הועברה בירת קזחסטן ל-Kzyl-Orda.
 
באפריל 1927 העיר Alma-Ata (כעת Almaty) הפכה לבירת הרפובליקה הסוציאליסטית סובייטית של קזחסטן. לאחר העברת הבירה ל-Astana, נשארה העיר Almaty המרכז התרבותי, העסקי והפיננסי של קזחסטן. היא גם אחת הערים היפות ביותר במרכז אסיה. 
 

כלכלה - בסימן התפתחות 
 
ניסיון השנים האחרונות מראה כי מאמציה של קזחסטן להבטיח צמיחה כלכלית מתמשכת ויציבות מקרו-כלכלית היו מוצלחים למדי. במשך 6 שנים ברציפות חוותה המדינה צמיחה של ממש בתוצר המקומי הגולמי הריאלי:בשנת 2000 – 9.3%, בשנת 2001 – 13.5%, בשנת 2002 – 9.8%, בשנת 2003 – 9.3%, בשנת 2004 – 9.3%, בשנת 2005 – 8.4%, בשנת 2006 (צפי) - 8.2%, בשנת 2007 (צפי) - 8.2%. כל ההישגים הכלכליים של העשור הראשון לעצמאותה של קזחסטן התאפשרו הודות לרפורמות פוליטיות וכלכליות בקנה מידה גדול ואקלים השקעות בריא.
 
כשוק מתעורר עומדת קזחסטן בפני אתגרים רבים ולכן נוקטת כרגע ממשלת קזחסטן צעדים לשיפור נוסף באקלים ההשקעות בשוק המקומי. במדיניות ההשקעות שלה קזחסטן דבקה בעקרונות של יציבות וחיזוי; נורמות חוקיות שקופות; הגנה על הזכויות המשפטיות של משקיעים; תנאים שווים למשקיעים זרים ומקומיים; קדושת חוזים; עידוד השקעות ישירות למגזרי עדיפות של המשק. מבחינה זו ממשלת קזחסטן מנסה לנקוט בצעדים לאחר היוועצות מוקדמת והחלפת דעות עם משקיעים זרים, במיוחד בתוך המסגרת של מועצת המשקיעים הזרים (Foreign Investor's Council (FITשהוקמה בהנהגת נשיא קזחסטן ביוני 1998.
נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבאייב (Nursultan Nazarbayev) וג'ין למייר (Jean Lemierre) נשיא הבנק האירופי לשיקום ופיתוח (European Bank of Reconstruction and Development- EBRD) הינם יו"ר משותפים בישיבות מועצת המשקיעים הזרים הנערכות פעמים מספר בשנה. חברות נודעות כגון:
Ernst and Young, Baker and McKenzie, ABN AMRO Bank, TotalFinaElf, Chevron Texaco, BG, Koch Holding, Mitsubishi Corporation, Samsung, Deutsche Bank, LNM Group,והאיגוד התעשייתי האירופי-אסיאתי משתתפות ב-  FIC.
 
המגמה של יצירת תנאים נוחים למשיכת השקעות זרות ישירות ((FDIהייתה חיונית למדינה מאז זכתה בעצמאותה. אימוץ החוק של הרפובליקה קזחסטן בעניין "השקעות זרות" משנת 1994 הותנה בצורך למשוך הון זר למשק המדינה. באותה העת, החוזים הראשונים סוכמו בעיקר בתחום פיתוח משאבי המינרלים שהציעו זכויות-יתר וערבויות למשקיעים זרים.
מטרת החוק "לתמיכת המדינה בהשקעות ישירות" שהופעל ב- 1997 הייתה למשוך השקעות זרות למגזרי המשק הפחות אטרקטיביים.
 
התאמת הכלכלה, בעיקר, סדרי עדיפויות בהשקעות וכן הצורך לשפר את החקיקה המסדירה פעילויות של השקעות, כל אלה חייבו תיקון בחוקי ההשקעות הקיימים והכנת הטיוטה לחוק ההשקעות שהוגש ב- 2001 והתקבל בתחילת 2003. החוק החדש מסכם את הניסיון הקודם ומשפר את אמצעי תמיכת המדינה בהשקעות לצד היותו מבטיח את הגנת זכויותיהם המשפטיות של המשקיעים.
 
מאז 1993 הביאה קזחסטן ליותר מאשר 40 מיליארד דולרים אמריקאיים בהשקעות ישירות זרות – המדד הגבוה ביותר לנפש בגוש המזרחי לשעבר. כמו כן, קזחסטן נהנית מרמה גבוה של השקעות פנים (עד 70 מיליארד דולרים). חלקם של המפעלים המעורבים בהפקת נפט גולמי וגז טבעי מסבירה מחצית מסך היקף ההשקעות, ומבין המחוזות מופנה הנפח העיקרי של השקעות לאזורי Atyrauומערב קזחסטן.
ממשלת קזחסטן ערה לבעיות שעדיין נותרו בכלכלה ומנסה לשפר את אקלים ההשקעות וסביבת העסקים במדינה.
 
אחת הקדימויות שלה היא המשימה להבטיח יישום נאות ובעל רמה של חקיקת כלכלת שוק וחוקי השקעות ברמת הציבור הרחב המקומי.
 
משימת-העל היא הגיוון והמודרניזציה, גידול מרכיב הערך המוסף והיי-טק בכלכלה, אשר יובילו את הכלכלה להיות עצמאית ובלתי תלויה בנפט.
 
כדי ליישר את חוסר האיזון (הדיספרופורציה) בכלכלת המדינה אומצה בשנת 2003 תכנית ה"אסטרטגיה החדשנית לפיתוח התעשייה עד 2015" ומדיניות ההשקעות הממלכתית מופנית לקידום השקעות לתחומים הבאים, הפחות אטרקטיביים, שהוצהרו כבעלי עדיפות:
  • חקלאות
  • המגזר היצרני
  • תשתית חברתית, תרבותית ותיירותית
  • תשתית לעיר הבירה החדשה Astana.
משקיעים המבצעים פרויקטים במגזרי העדיפות של המשק נהנים מכמה זכויות-יתר שנקבעו בשל התמיכה הממשלתית בהשקעות, ובהן במיוחד זכויות יתר בתעריפי מיסוי ומכסים.
 
באופן כללי, הצעדים הננקטים בתוך מסגרת מדיניות ההשקעות מאפשרים לקזחסטן להיות מהמובילות במרחב מדינות חבר העמים במדדים של יציבות פוליטית, יציבות מטבע ואקלים השקעות, היקף השקעות זרות ישירות ((FDIלנפש, אינטגרציה בכלכלה העולמית, פיתוח שוק ניירות ערך וחקיקה, יציבות מחירים וכיוצא באלה.
 
דירוג השקעות של קזחסטן
 
(קטעים מתוך: "Moody's" ,"Standard & Poor's" ו –"Fitch Ratings")
ב-19 בספטמבר 2002 הפכה קזחסטן למדינה הראשונה בחבר העמים העצמאיים שהגיעה למעמד של דירוג השקעות. Moody's, סוכנות דירוג אשראי, שידרגה את הרפובליקה, שבבעלותה רזרבות אדירות של נפט וגז, ב-2 דרגות (Notches) ל-Baa3– אותו דירוג כמו ערב הסעודית ובחריין. הסוכנות אמרה שהשדרוג משקף עלייה חדה בהשקעות זרות ישירות וצמיחה ביצוא, המונעות בעיקר הודות לנפט ולמתכות שאינן ברזל. בנובמבר 2004 Moody's שידרגה שוב את הדירוג ל- Ba1/NP(חיובי) בציינה שקזחסטן ממוקמת היטב בהתחשב בצמיחה הכלכלית היציבה שהיא חווה, בהתבסס על השקעות זרות ישירות בתחום האנרגיה ויכולת מוגברת של יצוא קווי צינורות, בשילוב עם מדיניות פיסקאלית ומוניטארית הדוקה ומערכת בנקאות חזקה, ויסות ופיקוח.
 
במאי 2004 שידרגה סוכנות הדירוג הבינלאומית ""Standard & Poor's" את הדירוג לטווח ארוך של המטבע המקומי ומטבע זר ל-BBB/BBB. דירוג מטבע זר לטווח קצר עלה ל-A-3 עם תחזית ל"יציבות".
"Fitch Ratings", סוכנות הדירוג הבינלאומית, שידרגה את הדירוג לטווח ארוך של המטבע המקומי ומטבע זר ל-BBB מ-BB+. דירוג מטבע זר לטווח קצר עלה עוד ל-'F3' מ-'B' ומדד המטבע המקומי לטווח ארוך שודרג ל-'BBB' מ-'BBB-'. הצפי לדירוגים לטווח ארוך הינו יציב.
 
בינואר 2005 שידרג הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD) את מדד סיכוני יצוא המדינה של קזחסטן, כשהוא מעביר אותו מקבוצת סיכון חמישית לקבוצה הרביעית. השדרוג הקודם מהקבוצה השישית לחמישית נעשה באמצעות OECD בינואר 2004.
 
שיפור ערך האשראי של קזחסטן נתמך באמצעות פיתוח מגזר הנפט והגז שלה וגלישת מחירי נפט גבוהים. הכלכלה נמצאת על מסלול לרישום השנה החמישית ברציפות כשנה של צמיחת התוצר המקומי הגולמי מעל 9%, והרשויות ממשיכות לנהל את הכנסות הנפט בזהירות. אף-על-פי שההוצאות הסוציאליות גדלו, המצב הפיסקאלי של הממשלה הכללית המאוחדת (כולל הקרן הלאומית) נשאר ביתרה והכמות הגדולה של הרווח הבלתי צפוי מהנפט נחסך בקרן הלאומית.
 
ואולם, לצד המאמצים לעודד גיוון כלכלי, ולצד ביצועים חזקים יחסית של המגזר שאינו של נפט בשנים האחרונות, הצמיחה המהירה של תחום הפחמימן הבטיחה שהוא ימשיך לחלוש על הכלכלה. בשל כך, קזחסטן נשארת חשופה לנפילה חדה במחירי הנפט. יחד עם זאת, התרחיש הזה אינו אירוע ש- Fitchמעריך כרגע כסביר בזמן הקרוב, ואפילו תתרחש התאמת מחירי נפט בלתי צפויה, כעת יותר מאשר אי-פעם בעבר נמצאים הכלכלה וכספי המדינה הציבוריים בעמדה חזקה כדי להתמודד עם סוג לחץ שכזה.
 
בעשר השנים הבאות תפוקת הנפט תפעל במרץ כדי לעלות לכ- 3.5 מיליון חביות ליום מקצת יותר מאשר 1 מיליון חביות ביום, גבוה יותר מאשר רמות התפוקה הנוכחית בנורווגיה ורק מעט פחות מהתפוקה באיראן ובמקסיקו. גם ייצור הנפט הטבעי פועל במרץ לעלייה חדה. על רקע זה, סביר שהחשבון הנוכחי ירשום עלייה ביתרות משנת 2008 ואילך, הנכסים של הקרן הלאומית אמורים להמשיך לעלות ועמדת נותן רשת האשראי של הממשלה אמור להתחזק עוד יותר.
 
טלפון: 03-6915006   |   פקס: 03-6915011   |   דוא"ל:  israelrk@israelrk.com   |   כתובת:  בית התעשייה , רח' המרד 29 , ת.ד. 50292, ת"א 61502